Koululaiset tekivät uusia tutkimuksia Ekosalkkua käyttäen

Submitted by KA5030 on
student research

Vihreä Koulu -hankkeen koululaisryhmät ovat toteuttaneet onnistuneesti uuden tutkimusvaiheen Ekosalkkujen avulla. Aiemmin opiskelijat kartoittivat koulujaan, talojaan ja asuntojaan. Nyt he ovat saaneet tutkimustuloksia muista organisaatioista, kuten oman alueensa kouluista ja päiväkodeista.

Kostamuksen projektiryhmä koulusta nro 1 teki tutkimuksia kahdessa oppilaitoksessa: Koulussa nro 3 ja Kultainen avain -päiväkodissa.

Vaikka koulun 3 valaisimet täyttävät kaikki standardit, valaistustaso joissain luokkahuoneissa osoittautui alle normin. Patterien lämpötilamittaukset osoittivat, että joidenkin lämpöpatterien lämpötila on alhaisempi kuin sen pitäisi olla. Nuoret tutkijat ehdottivat, että tämä johtuisi sakan aiheuttamasta tukkeutumisesta, ja koska lämmitysjärjestelmä on melko vanha, he suosittelivat näiden pattereiden vaihtamista.


Päiväkodin valaistuksessa ei ollut ongelmia, mutta projektitiimi yllättyi korkeasta hiilidioksidipitoisuudesta tiloissa, joista oppilaat olivat poissa, ja henkilökunta teki märkäpuhdistuksen ja tuuletuksen. Mutta videoendoskoopilla työskennellessään tutkijat yllättyivät tilojen kaikkein vaikeapääsyisimpienkin paikkojen puhtaudesta (astianpesukoneen ja pesualtaan takana oleva seinä, patterien takana oleva seinä). Tällaisiin paikkoihin kerääntyy yleensä paljon enemmän pölyä ja likaa.

Projektin osallistujat A. Fanyaginin mukaan nimetystä Medvezhyegorskin koulusta menivät Tolvuyan kylän kouluun. He kertoivat 5-8-luokkien oppilaille projektista ja suorittivat heidän kanssaan yhteistutkimuksen luokkahuoneista Ekosalkun laitteilla.

Suurin osa indikaattoreista oli normaaleja, mutta toimistoissa oli erittäin kuuma. Siksi hankkeen osallistujat ehdottivat, että koulun johtaja neuvottelee energiainsinöörien kanssa akkujen lämpötilan alentamisesta tai termostaattien asentamisesta pattereihin. Koulun hallinto kiinnitti tutkimuksen tuloksiin suurta huomiota ja hahmotteli yhdessä koulun opiskelijoiden kanssa seuraavat askeleet koulun energiansäästöongelmien ratkaisemiseksi.

Petroskoin kaupungin Lyseo nro 40 projektiryhmän jäsenet tekivät tutkimusta päiväkodissa nro 21. Päiväkodin hallinto sai vanhemmilta valituksia heikosta valaistuksesta sekä kylmyydestä eräissä päiväkodin tiloissa. Koululaiset tutkivat ekosalkun laitteita käyttäen kaikki päiväkotirakennuksen tilat. Tämän seurauksena vanhempien valitukset vahvistuivat. Päiväkodin hallinto oli yhtä mieltä siitä, että valaistusongelma on ratkaistava - asennettava tehokkaammat tai lisälamput.

Mutta huoneiden lämpötilan suhteen tilanne osoittautui monimutkaisemmaksi: tutkijoilla ei ollut valittamista lämmityspattereista. Niiden lämpötila oli riittävä, ja ne lämmittivät huoneilmaa normaalisti. Samaan aikaan huoneissa oli vielä kylmä, ja opettajat ehdottivat lämmön karkaavan ilmanvaihdon kautta. Lämpökameran avulla pystyttiin toteamaan, että huonelämpö karkasi huonosti asennettujen ikkunoiden ja ovien kautta. Ongelmia havaittiin myös toisen kerroksen huoneissa, joissa lämpöhukkaa tapahtui rakennuksen katon kautta. Kaikki tutkimustulokset esiteltiin päiväkodin hallitukselle, joka käyttää niitä korjausten suunnittelussa.