Kierrätysneuvontaa tieteen ja teatterin keinoin

Submitted by KA5013 on
Teatteri Traktori "waste" show

Koululaisille suunnattujen kierrätystyöpajojen järjestämistä testattiin WasteLess Karelias -hankkeessa kevään aikana uudenlaisella tavalla. Korona on tehnyt kouluvierailut hankaliksi, joten työpajojen järjestämistä päätettiin kokeilla etäyhteyden avulla. Samalla hankkeen jätetaiteen osio täydentyi uudella taidemuodolla, kun työpajat toteutettiin tiedettä ja teatteria yhdistävän esityksen avulla.

Esityksessä iloinen ja energinen Plauditen tutkijaperhe tutustuttaa koululaiset ilmastoon ja ympäristöön sekä jätteiden vaikutuksiin luonnossa. Sosiologi Martta, tilastointoilija Herbert ja ilmainen tutkija Kassiopeia Plaudite houkuttelevat osallistujat mukaan yhteiselle tiedeteatteri-matkalle. Etäyhteys esittäjien ja luokan välillä toimii Youtube ja Teamsin välityksellä molempiin suuntiin, ja koululaiset pääsevät myös vastaamaan jäteaiheisiin kysymyksiin. Ensimmäiset työpajat toteutettiin yhdessä joensuulaisen Itä-Suomen koulun 5. luokan ja Juuan Poikolan koulun 2. luokan kanssa. Esityksiä jatketaan syksyllä ja koronatilanteen salliessa on tarkoitus järjestää myös live-esitys.

Tiedeteatteri -esitykset toteutetaan yhteistyössä joensuulaisen Teatteri-Traktorin kanssa. Teatteri-Traktorin ensemble rakensi sisältöä tiedeteatterille erityisesti ympäristökasvatuksen ja osallistavan taiteen näkökulmasta. Työryhmän jäsenet ovat soveltavan taiteen, yhteisöteatterin ja kasvatuksen ammattilaisia. Esitysten suunnitteluvaiheessa WasteLess -hankkeen toimijat ja teatteriväki kävivät läpi hankkeen sisältöä ja teemoja ja esitysten sisällöt suunniteltiin niiden pohjalta. Oppitunnin mittaiseen esitykseen kuuluu teatteriosio, kyselyosio sekä lopuksi luokissa toteutettava tehtävä, jossa oppilaat tekevät sanomalehdestä biojätepussin. 

Esitykset saivat hyvän vastaanoton sekä koululaisten, että opettajien puolelta. Tärkeää aihetta käsitellään hieman uudenlaisella otteella ja myös oppilaat itse pääsevät kertomaan ajatuksiaan kierrätyksestä ja suhtautumisestaan jätteisiin.